jueves, 6 de abril de 2017

VOCABULARIO 3º EVALUACIÓN




VOCABULARI FILOSOFIA 3º EVALUACIÓ


ABOSLUTISMO 

Terme acunyat en la primera meitat del segle XVIII per indicar tota doctrina defensora del "poder absolut" o de la "sobirania absoluta" de l'Estat. En el seu sentit polític originari del terme designa:
1) el Absolutisme utopista de Plató a la República;
2) el Absolutisme papal, afirmat per Gregorio VII i per Bonifaci VIII, reivindicant per al Papa, com a representant de Déu sobre la Terra, la plenitudo potestatis, és a dir, la sobirania absoluta sobre tots els homes, compresos els prínceps, reis i emperadors ;
3) el Absolutisme monàrquic del segle XVII, que troba el seu defensor en Hobbes;
 4) el Absolutisme democràtic, teoritzat des Rousseau en el Contracte social, i que en Marx i els escriptors marxistes es caracteritza com "dictadura del proletariat".
Totes aquestes formes de l'Absolutisme defensen igualment, encara que amb motius o fonaments diferents, l'exigència que el poder estatal sigui exercit sense limitacions o restriccions.

ANARQUISMO 

L'anarquisme és una filosofia política i social que crida a l'oposició i abolició del Estat entès com govern i, per extensió, de tota autoritat , jerarquia o control social que s'imposi a l'individu, per considerar-les indesitjables, innecessàries i nocives. Sébastien Faure , filòsof anarquista francès , va dir: «Qualsevol que negui l'autoritat i lluiti contra ella és un anarquista». Sota una formulació tan simple, poques doctrines o moviments han manifestat una varietat tan gran d'aproximacions i accions, que no sempre van ser ben entesos per l'opinió pública. Històricament parlant, l'anarquisme se centra en general en els individus i en la crítica de la seva relació amb la societat , el seu objectiu és el canvi social cap a una futura societat, en paraules de Pierre-Joseph Proudhon , «sense amo ni sobirà».

CLEPTOCRACIA

Cleptocràcia (del grec clepto, 'robatori'; i cracia, 'força' = domini dels lladres) és l'establiment i desenvolupament del poder basat en el robatori de capital, institucionalitzant la corrupció i els seus derivats com el nepotisme , el clientelisme polític i / o el peculat , de manera que aquestes accions delictives queden impunes pel fet que tots els sectors del poder estan corruptes, des de la justícia, funcionaris de la llei i tot el sistema polític i econòmic.

És un terme de recent encunyació, i se sol utilitzar despectivament per dir que un govern és corrupte i lladre.

COMUNISMO

El comunisme és un moviment polític que promou la formació d'una societat sense classes socials, on els mitjans de producció siguin de propietat comuna. Això implica que la propietat privada d'aquests mitjans no existiria, el que portaria el poder a la classe treballadora.

DEMOCRACIA 

Gobierno del común de la población por medio de representantes o en asamblea directa. Aristóteles la cita entre las tres formas rectas de gobierno (monarquía, aristocracia, democracia), si bien es más propia de pequeñas comunidades, donde es más posible el conocimiento mutuo de los ciudadanos. El concepto moderno (posrevolucionario) de democracia difiere del antiguo, por cuanto supone que el origen -y no solo el ejercicio- del poder y sus normas brotan de la voluntad del pueblo.

DESPOSTIMO 

El concepte de despotisme fa referència a l'abús de poder o de la força que un individu o un grup exerceixen contra altres en inferioritat de condicions. El concepte s'utilitza per referir-se a l'autoritat absoluta, la qual no es troba limitada per les lleis .

LIBERALISMO

El liberalisme és una doctrina que es basa en la defensa de les iniciatives individuals i que busca limitar la intervenció de l' Estat en la vida econòmica, social i cultural

MERITOCRACIA

(lat. Meritum; gr. kratos: poder): concepte de la politologia burgesa, amb el qual es designa la societat administrada per un govern compost de persones elegides pels seus mèrits i capacitats personals; sinònim de la "societat postindustrial" (que segueix a la "societat de consum"). El terme "meritocràcia" va ser introduït el 1958 pel sociòleg anglès M. Young en la novel·la al·legòrica El sorgiment de la meritocràcia, 1870-2033, i es va usar inicialment en l'estudi del procés i elaboració de recomanacions per a la millora del sistema d'instrucció . Després que va veure la llum el llibre de Bell, L'esdevenir de la societat postindustrial (1973), es va començar a designar amb el concepte de meritocràcia un nou principi d'administració de la societat, que suposadament permet eliminar la burocràcia i la tecnocràcia, així com canviar l'estructura de classe de la societat en el seu conjunt. L'objectiu de la concepció de la meritocràcia és l'intent de dissimular les contradiccions socials de classe dins de la societat burgesa, en particular, la contradicció entre la intel·lectualitat creadora i el capital monopolista d'Estat, que s'agreuja en gran manera en el període de la revolució cientificotècnica.

MONARQUIA PARLAMENTARIA

La monarquia parlamentària és el sistema de govern comú en moltes democràcies occidentals actuals, en el qual el rei o monarca exerceix la funció de cap d'estat sota el control del poder legislatiu (parlament) i del poder executiu (govern). Les normes i decisions emanades de les diferents cambres parlamentàries regulen no només el funcionament de l'estat sinó també l'actuació, funcions.

MONARQUIA MANCOMUNADA

Alguns països de la Mancomunitat de Nacions , anomenats Regnes de la Mancomunitat (Commonwealth realms, en anglès ), són monarquies constitucionals amb el monarca del Regne Unit com el seu propi cap d'Estat simbòlic. Però això no significa que els governs d'aquestes nacions estiguin units. Tot i que el cap d'Estat és compartit, els països i els seus governs estan totalment separats i són "independents". En cada nació (a excepció del Regne Unit), el monarca és representat per un governador general . Un ciutadà que té un historial distingit de servei públic a la nació és nominat al lloc pel primer ministre del país i el nomenament formal és fet pel monarca.

MONARQUIA CONSTITUCIONAL 

Monarquia Constitucional és una forma de govern on el monarca ostenta la prefectura de l'estat . És un poder de mitjà caràcter simbòlic, ja que es troba regulat per una llei , ben sovint una Constitució . També, es caracteritza perquè el rei o la reina tenen un paper de moderador o àrbitre en els conflictes polítics del Govern , habitualment, elegit democràticament .


POLITICA 

La branca de la Filosofia anomenada Filosofia Política , és aquella que estudia racional i reflexivament temes polítics, com el poder, l'Estat, el govern, el bé comú , l'autoritat, els drets, la justícia, les formes de govern i les lleis, pel que fa al seu origen, essència, límits, legitimitat , natura , necessitat i abast. Està molt vinculada a l'ètica política, relació que va fer Confuci a la Xina (551 a. C- 479 a. C) o Aristòtil a Grècia, amb la seva ètica del perfeccionisme.
En Confuci el bon govern ha d'estar basat en la caritat, el respecte a les jerarquies i en la justícia. El Príncep ha de ser per al poble l'exemple de la vida virtuosa, digna d'imitar. Igual que Aristòtil va centrar la virtut en el just medi. La fi del bon govern és obtenir harmonia i pau universal.

PODER LEGISLATIU

El poder legislatiu es el poder que fa les lleis i tambe les modifica, la facultat que implica la possibilitat de regular en nom del poble els drets i les obligacions de les seues habitants en consonancia en les disposicions constitucionals. Per a eixercir dita facultat està investida d'una inqüestionable autoritat que li otorga la representacio de la voluntat.
Les figures presents mes importants son el senat i els diputats. MONTESQUIEU propongue, en el seu celebre llibre L'esperit de les lleis, que era necessari que les funcions de l'Estat se dividiren entre distints poders (llegislatiu, eixecutiu i judicial), per a que mediant els arreglaments de les caracteristiques el poder se AUTOCONTROLE, a fi d'evitar la tirania.

PODER EJECTIU

En ciencia politica i dret, el poder eixecutiu (del llati executus, «que fa complir») es una de les tres facultats i funcions primordials de l'Estat. Se distingue aixina del poder llegislatiu, que promulga o revoca lleis, i del poder judicial, que interpreta, fa respectar o invalida les mateixes.
El poder eixecutiu es responsable de la gestio diaria de l'Estat, i CONCIBE i eixecuta politiques generals d'acort en les quals les lleis tenen que ser aplicades; soste a les forces armades i en ocasions aconsella en respecte a la llegislacio.1 En els estats democratics, el poder eixecutiu està considerat com administrador i eixecutor de la voluntat popular a la qual representa i de la que deu ser la seua mes farm garant.

PODER JUDICIAL

El poder judicial es un poder de l'Estat encarregat d'impartir Justicia en una societat. Es una de les tres facultats i funcions primordials de l'Estat (junt en el poder llegislatiu i el poder eixecutiu), mediant l'aplicacio de les normes i principis juridics en la resolucio de conflictes. Per "Poder", en el sentit de poder public, s'enten a l'organisacio, institucio o conjunt d'orguens de l'Estat, que en el cas del Poder Judicial son els orguens judicials o jurisdiccionals: jujats i tribunals, que eixercixen la potestat jurisdiccional, que sol gojar d'imparcialitat, autonomia i poder absolut dins de la llei.

Segons la teoria classica de MONTESQUIEU de la separacio de poders, que distingue entre poder llegislatiu, eixecutiu i judicial, la divisio garantisa la llibertat del ciutada. MONTESQUIEU compongue la seua teoria despres d'un viage a Anglaterra a on interpretà que un poder judicial independent pot ser un fre eficaç del poder eixecutiu. Baix esta separacio de poders, naix el cridat estat de dret, en el qual els poders publics estan igualment somesos a l'imperi de la llei. El poder judicial deu ser independent per a poder sometre als restants poders, en especial l'eixecutiu, quan estos contravinguen l'ordenament juridic i convertir-se en l'encarregat de fer efectiu l'idea del Dret com element regulador de la vida social.

SENAT

Se denomina Senat a la cambra alta del cos llegislatiu (Congrés, Assamblea Nacional o Parlament) d'alguns països. Existix habitualment en països en una forma d'estat federal. En estos països la cambra alta representa a les divisions territorials (Estats, Cantons o Provincies) del mateix païs.
El Senat romà fon la primera institucio del seu tipo i per molt temps considerat com el model constitucional en el sentit de cambra revisora.

CONGRÉS

El Congrés dels Diputats es la Cambra Baixa de les Corts Generals, l'orgue constitucional que representa al poble espanyol. Se reune per a sessions en el Palau de les Corts, ubicat en la plaça de les Corts de Madrid.

PLUTOCRACIA

Una plutocràcia és una forma de govern que es desenvolupa quan les classes altes es troben a càrrec de la direcció de l' Estat . El concepte deriva d'Pluto, el déu de la riquesa d'acord a la mitologia de l'Antiga Grècia.

REPUBLICA 

Del llatí res publica ( "cosa pública"), la república és una forma d'organització de l' Estat . A la república, la màxima autoritat compleix funcions per un temps determinat i és triada pels ciutadans, ja sigui de manera directa o mitjançant el Parlament (els integrants també són triats per la població).

TECNOCRACIA 

Una tecnocràcia és un sistema de govern dirigit per tècnics. Aquesta definició pot apreciar-se en estudiar detingudament l'etimologia del terme, ja que prové de dues paraules gregues que poden traduir-se com "tècnica" i "govern". Al tècnic que s'especialitza en una determinada branca del coneixement i compleix una funció pública per executar polítiques que transcendeixin la ideologia se'l coneix com tecnòcrata.

TEOCRACIA 


Teocràcia és un concepte derivat d'un vocable compost grec que pot traduir-se com "domini de Déu". La noció refereix al govern que exerceix una divinitat de manera directa oa través d'algun tipus de representant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario