El gran dictador
Rafa jure que no he copiat res d'internet
BREU AGRUMENTO DE LA PEL·LÍCULA
BREU AGRUMENTO DE LA PEL·LÍCULA
Un barber jueu patix
la persecució dels esbirros de Hynkel, un dictador que s'ha apoderat del país i
ha iniciat una campanya antisemita per a distraure l'atenció del poble dels
seus problemes econòmics. En una cacera, Hynkel patix un accident i és confós
amb el barbero..., i el barber és pres per Hynkel. L'exèrcit conquista el
xicotet país lliure, però el barber, cregut dictador, en un discurs proclama la
llibertat de tot el seu imperi i l'eliminació de la ideologia nazi.
REFLEXIONS
Esta pel·lícula m'ha
fet preguntar-me en primera persona sobre valors tan importants com el sentit
de la vida, sempre arrancant un somriure i humor. Ens fa reflexionar sobre la
importància que ha de tindre per a nosaltres l'autoestima i intentar reforçar
en la societat que ens rodeja valors com el civisme, la justícia i el
lideratge.
Min
19
En el discurs inicial
Hynkel odia i rebutja els jueus. Els insulta i incita al poble a marginar-los,
odiar-los i rebutjar-los. Igualment, anuncia que conquistarà el món i ho
sotmetrà al seu poder per a així crear un poderós exèrcit amb què conquistar a
tots els països lliures i apoderar-se del món per la força. És un discurs amb
una ideologia clarament neonazi.
En canvi, en el
discurs final del suplantador, es fa al·lusió a la llibertat i a l'esperança.
Chaplin defén abans que res la solidaritat entre humans a fi de crear un món
unit i millor que l'actual. Critica i rebutja les idees de Hynkel. En una
frase, el discurs es podria descriure com: Si es conquista el món sense força,
este serà més solidari i estarà més unit.
Min
29
Quan a
l barber li
escriuen “jueu” en la finestra i ell ix i ho esborra, va un policia a
apegar-li; llavors el barber es dirigix cap a l’altre policia i li diu:
“detinga´l per agressió”. Ací podem veure com els policies utilitzen la
violència innecessària contra el poble quan són ells els primers que haurien
d’actuar amb l’exemple ja que el seu treball és detindre la gent per fer el
mateix que ells fan.
L'odi és un sentiment
negatiu, de profunda antipatia, disgust, aversió, enemistat o repulsió cap a
una persona, cosa, situació o fenomen, així com el desig d'evitar, limitar o
destruir allò que s'odia. També l'odi es pot basar en la por del seu objectiu,
ja siga justificat o no, o més enllà de les conseqüències negatives de
relacionar-se amb ell.
L'odi es descriu ben
sovint com el contrari de l'amor o l'amistat. L'odi pot generar aversió,
sentiments de destrucció, destrucció de l'equilibri harmònicament i
ocasionalment autodestrucció, encara que la majoria de les persones pot odiar
eventualment a quelcom o algú i no necessàriament experimentar estos efectes.
És raonable odiar
gent o organitzacions que amenacen l'existència o fan patir, o la supervivència
del qual s'oposa a la pròpia. La gent sol odiar al que s'oposa a la seua salut
i benestar. Entre les coses odioses per a molta gent estan el capitalisme, el
socialisme, el nazisme, el comunisme, la guerra, l'esclavitud, les religions,
el genocidi i inclús el propi odi.
Min
35,54 Cuando el barbero atiende en su peluquería a la protagonista femenina y
tiene una larga conversación
el barber és una
persona idealista que es troba sorprés enfront de la societat i al règim a què
estan sotmesos els membres del poble. És un home que lluita pels seus drets i
la seua llibertat i no li importa enfrontar-se als policies o a qui siga per a
aconseguir-ho.
En
el minut 41
Podem veure com el
dictador necessita demanar-li un préstecs a un jueu, llavors a pesar de tota
deixa de tractar-los tan malament, simplement per conveniència, però quan no
se’l concedixen llavors pren venjança contra ells.
Min
43
la seqüència en què el dictador juga amb
un enorme globus terraqüi
L'escena en què
Hynkel apareix jugant amb un globus terraqüi és una de les més significatives
de la pel·lícula. Representa com el dictador té el món en les seues mans i juga
amb ell. A l'intentar dominar-ho i llançar-ho com una pilota s'acaba punxant.
Açò significa que una persona mai pot dominar el món i manejar-ho com si res,
imperiosament ell a soles. Mai es podria fer perquè sinó el "mundo"
es tornaria a punxar.
Esta escena
representa com el dictador té el món en les seues mans i esta jugant amb ell.
Pareix o fa creure a la societat que tot ho fa per aconseguir una millor
societat però la realitat és que ho fa pels seus propis beneficis, per poder
controlar el món i que siga el que ell vol que siga. Hem d’entendre que açò
comporta riscos molt grans i és que, encara que no ens adonem compte o parega
surrealista, una persona pot portar el món sencer a la ruïna. Ell mateix esta
utilitzant a tots com si foren part d’un joc sense adonar-se compte que esta
jugant amb quelcom molt gran i molt seriós, la vida de totes les persones.
Min
52
“Los
dictadores son libres sólo ellos. Pero esclavizan al pueblo.”
La dictadura és una
forma de govern que es caracteritza fonamentalment per la falta de control
democràtic en la gestió pública. En l'últim segle, les dictadures han sorgit
generalment en moments de crisi política i econòmica per a fer front a
moviments revolucionaris d'origen popular que representen un perill per als
interessos de les classes privilegiades. És el govern que s'exercix fora de les
lleis constitutives d'un país.
Les dictadures són
exercides habitualment (encara que no sempre) per militars (durant el segle XX
hi ha molts exemples d'això: Adolf Hitler a Alemanya durant l'auge del
nacionalsocialisme, Benito Mussolini a Itàlia, Francisco Franco a Espanya, així
com els innumerables exemples que es poden trobar a Llatinoamèrica, África i
Àsia durant la segona mitat del segle XX).
Hi ha un tipus de
dictadura que va ser cridat per Marx dictadura del proletariat, que pot
definir-se com una forma de govern instituïda pel proletariat una vegada que
s'acaba amb el règim capitalista i s'accedix a tots els nivells del poder
estatal; té com a objecte consolidar la revolució socialista i impedir la
restauració de la classe burgesa en el poder. La dictadura del proletariat és
considerada com una etapa transitòria que donarà pas a un de tot el poble, que
és el primer pas per a aconseguir una societat comunista.
1
horas .05
«mira eixa estrela…
és quelcom que hynkel amb tot el seu poder mai podrà tocar»?
Vol deixar clar que
encara que Hynkel puga tindre control sobre el màs, no pot controlar-ho tot,
per molt que vulga Hynkel mai podrà governar-lo tot. La naturalesa, el món que
ens rodeja no ho pot controlar. Açò presenta una clara metàfora per la qual es
deixa clara que no podrà controlar l'interior de les persones, la seua
esperança i les seues ilusiones.Es una frase que la pronuncia quan està amb el
barber en el teuladí, junts, mirant els estreles. Per molt que s´implique els
estreles mai els podrà tocar, són superiors a ell.
Ella s'ompli
d'esperança davant d'eixa frase perquè sap que a més de les estreles hi ha més
coses que Hynkel no pot controlar. El son i viure somiant.
També arreplega un
trosset d'enyorança d'Hanna dels temps passats en què no hi havia totalitarisme
i no se'ls jutjava per tot. Vivian en pau i feliços
1
h. 10 min “Pensamos demasiado, sentimos
muy poco.”
També sol usar-se per
a descriure sentiments d'odi o prejuís cap a un determinat grup de gent, com el
racisme, o per a prejuís religiosos intensos. Els crims d'odi són els crims
comesos per odi en este sentit. A vegades la gent, quan algú d'un grup religiós
o ètnic distint els fa mal, arriba a odiar a tot eixe grup. Açò no és
considerat acceptable socialment, ja que la cultura actual rebutja el castic
col·lectiu i insistix en el fet que les persones siguen tractades com a
individus, i no com a membres d'un grup. En el nazisme, per exemple es va
buscar augmentar l'odi que la societat alemanya ja tenia cap al jueu i això va
portar a una matança d'enormes proporcions.
1h
33.04 El
Discurso Final
Pero… yo no quiero
ser emperador.
Ese no es mi oficio, sino ayudar a todos si fuera posible.
Blancos o negros. Judíos o gentiles. Tenemos que ayudarnos los unos a los
otros; los seres humanos somos así. Queremos hacer felices a los demás, no
hacernos desgraciados. No queremos odiar ni despreciar a nadie. En este mundo
hay sitio para todos y la buena tierra es rica y puede alimentar a todos los
seres. El camino de la vida puede ser libre y hermoso, pero lo hemos perdido.
La codicia ha envenenado las armas, ha levantado barreras de odio, nos ha
empujado hacia las miserias y las matanzas. Hemos progresado muy deprisa, pero
nos hemos encarcelado a nosotros mismos. El maquinismo, que crea abundancia,
nos deja en la necesidad. Nuestro conocimiento nos ha hecho cínicos. Nuestra
inteligencia, duros y secos. Pensamos demasiado, sentimos muy poco. Más que
máquinas necesitamos más humanidad. Más que inteligencia, tener bondad y
dulzura. Sin estas cualidades la vida será violenta, se perderá todo.
Los
aviones y la radio nos hacen sentirnos más cercanos. La verdadera naturaleza de
estos inventos exige bondad humana, exige la hermandad universal que nos una a
todos nosotros. Ahora mismo, mi voz llega a millones de seres en todo el mundo,
millones de hombres desesperados, mujeres y niños, víctimas de un sistema que
hace torturar a los hombres y encarcelar a gentes inocentes. A los que puedan
oírme, les digo: no desesperéis. La desdicha que padecemos no es más que la
pasajera codicia y la amargura de hombres que temen seguir el camino del
progreso humano.
El odio pasará y caerán los dictadores, y el poder que se le
quitó al pueblo se le reintegrará al pueblo, y, así, mientras el Hombre exista,
la libertad no perecerá. Soldados: No os entreguéis a ésos que en realidad os
desprecian, os esclavizan, reglamentan vuestras vidas y os dicen qué tenéis que
hacer, qué decir y qué sentir. Os barren el cerebro, os ceban, os tratan como a
ganado y como carne de cañón. No os entreguéis a estos individuos inhumanos,
hombres máquina, con cerebros y corazones de máquina. Vosotros no sois ganado,
no sois máquinas, sois Hombres. Lleváis el amor de la Humanidad en vuestros
corazones, no el odio.
Sólo los que no aman odian, los que nos aman y los
inhumanos.
Soldados: No luchéis por la esclavitud, sino por la libertad. En el
capítulo 17 de San Lucas se lee: “El Reino de Dios no está en un hombre, ni en
un grupo de hombres, sino en todos los hombres…” Vosotros los hombres tenéis el
poder. El poder de crear máquinas, el poder de crear felicidad, el poder de
hacer esta vida libre y hermosa y convertirla en una maravillosa aventura. En
nombre de la democracia, utilicemos ese poder actuando todos unidos. Luchemos
por un mundo nuevo, digno y noble que garantice a los hombres un trabajo, a la
juventud un futuro y a la vejez seguridad. Pero bajo la promesa de esas cosas,
las fieras subieron al poder.
Pero mintieron; nunca han cumplido sus promesas
ni nunca las cumplirán. Los dictadores son libres sólo ellos, pero esclavizan
al pueblo. Luchemos ahora para hacer realidad lo prometido. Todos a luchar para
liberar al mundo.
Para derribar barreras nacionales, para eliminar la ambición,
el odio y la intolerancia. Luchemos por el mundo de la razón. Un mundo donde la
ciencia, el progreso, nos conduzca a todos a la felicidad.
Soldados: En nombre
de la democracia, debemos unirnos todos.”
Podem veure que este
discurs és completament anti-nazista ja que critica els dictadors i als Estats
dictatorials i promou la unió del poble per a beure a crear una democràcia en
què no sols uns pocs tinguen el poder sinó en la que tot el món puga votar i
triar els seus representants intervenint així en el govern.
El discurs de
l'escena final, on el barber ocupa el lloc del verdader dictador, podria ser
extret literalment com una nota de qualsevol periòdic. Justament, la pel·lícula
intenta construir i deixar al nu els grotesc, l'abusiu, l'inhumà i el ridícul
de qualsevol règim dictatorial. El discurs final complix la funció de
moralitat, de les pròpies conclusions que l'autor va poder traure de tot el que
s'ha vist. La pel·lícula sencera és la justificació que sustenta al discurs
final. Gràcies al discurs podem apreciar com és de valuós viure en un país com
és Espanya que posseïx un govern democràtic en què ningú està marginat o
discriminat.
D'esta manera, el discurs final intenta llevar-li la màscara a les
argumentacions i promeses que embanderen i convencen als pobles que un règim
militar és la millor forma de conduir una nació. El discurs està dirigit a la
humanitat sencera, no fent al·lusió a un únic govern dictatorial.
OPINIÓ
PERSONAL
La pel·lícula m'ha
agradat molt i ha resultat entretinguda. Està plena de continguts polítics,
satírics i crítics cap a les dictadures. Estic d'acord amb la crítica de la
pel·lícula fa a les ideologies de la seua època principalment el nazisme perquè
pense que la unió fa la força però perquè es faça de veritat, eixa unió no es
deu de crear amb la força sinó amb la voluntat.
La crítica al poder i
al totalitarisme i la defensa de la dignitat individual és un dels missatges
centrals de la pel•lícula. I de fons, el joc de la història que fa i desfà,
lleva i posa i juga amb els sers humans d'una manera irònic i quasi macabre.
Les idees que es
proposen són testimonis d'un temps en què l'abús humà va aconseguir una de les
seues majors manifestacions i en la que l'horror es va quedar a conviure en un
present que no per inhumà pareixia irreal als seus protagonistes. El gran
dictador té la gran virtut d'abordar el tema amb humor, amb escenes
inoblidables amb un profund optimisme i confiança en la capacitat del ser humà.
La seua actualitat i
la seua frescor la fan resaltable. El fet de que visquem en una democràcia no
impedix que certs mecanismes de poder i propaganda caricaturitzats en la
pel•lícula continuen apareixent en el nostre temps, aparentment tan allunyat
d'aquell altre en què l'extermini humà apareixia legitimat per discursos
ideològics.
No hay comentarios:
Publicar un comentario