Ética per a Amador:
Rafa, jure que no he
copiat res d’internet.
Aquest llibre a sigut un poc més dificl de llegar que el
pricipet, de vegades m’ he perdut en la lectura perque alguns conceptes no els
sabia.
He descargat el llibre d’aqueta página d’internet. http://ficus.pntic.mec.es/~igop0009/amador/amador/Etica%20Para%20Amador.pdf
He collit de cada
capítol una frase per a fer un comentari y una reflexiò amb el resum del
capítol.
Capítol 1: “De que va la ética”
Si no
me conozco ni a mí mismo ni al mundo en que vivo, mi libertad se estrellará una
y otra vez contra lo necesario. Pag 12
El
primer capítol parla de les dificultats de la nostra societat i com vivim. D’elegir entre aprendre o no una cosa, a
escollir entre si ens convé una cosa que la fem anomenar bona o altra que no ens convé que fem anomenarla roina. En la
societat es distingueix l’animal de la persona. L’home té la llibertat d’elegir
de veritat el que vol i decidir si una cosa li convé o no. Això no passa per
exemple, amb els animals que poden fer tot allò que volen sense la
capacitat d’escollir.
L’home
pot fer cosses, experimentar sensacions i inventar, i si en algun moment ens
equivoquem tenim la capacitat de corregir-lo
Al
primer capítol del llibre relacionem la societat amb l’aprendizatge d’allò que
“cal fer” i allò que “és bó” o “em convé”.
L’etica
va a ser la reflexió crítica que es fa de la moral. La llibertat es una
filosofía, no una idea. És un moviment de conciencia que ens porta en certs
moments a reaccionar d’unes formes o altres i escollir diferents opcions.
Reflexió personal: Jo pensé que tots hem nascut
amb la capatitat de dir sí o no a les coses que sens plantegen. Moltes vegades
es millor arrisgar-se perquè per por a errar o no tomar la decisió adequada
diem que no a tot. “Qui no arriesga
no guanya”
Encara
que tothom comet errors, també anem a tindre sempre la possibilitat de pedir
perdó a les persones i podem ser perdonats.
Altra
de les frases que podriem incloure a aquesta reflexió es aquella que sempre escoltem: “Que el temor a fallar no t’impida jugar” .
Capítol 2: “Ordenes costumbres y caprichos”:
¿Resulta
entonces que hacemos siempre lo que queremos? Hombre, no tanto. A veces las
circunstancias nos imponen elegir entre dos opciones que no hemos elegido:
vamos, que hay ocasiones en que elegimos aunque preferiríamos no tener que
elegir. Pag 14
Els
homens tenim la necessitat d’expresarnos . A l’home ningú li obliga, ell fa el
que pensa en cada moment. Moltes vegades això es por convertir en un acte
capritxòs perquè l’home fa el que vol sense pensar en si tindrà o no
consequencies negatives sobre els demés. Quan ens donem conte de que els
nostres acten influeixen de manera incorrecta sobre els demés potser és ja
massa tard per a tornar enrere.
Com que
el mal sobre els demés pot arribar a ser incontrolable ( perquè les coses que a
uns li favorixen, a altre poden impedir-li continuar) existeixen una clase de
normes que imposem. Les normes son “ordres” que poden ser incomplides, però que
si es cumplen son bones per a la societat de forma general.
A
l`hora de fer les coses els essers humans ens guiem per la costum, la obligació
o el propi capritx que pot traure conseqüencies negatives.
Un
exemple seria complir la norma de portarte bé a clase. Tu pots fer-ho per
costum, per obligació o per un capritx com pot ser que et pugen la nota de la
evaluació.
Refelexió personal: Des del meu punt de vista, cada persona sap el que vol de
cada persona, i les costums moltes vegades sobren. Respecte a les normes, pensé
que són importants per a poder portar una vida en comunitat i que la gent no
faça tot el que li ve en gana. És veritat que els essers humans som lliures
però la llibertat no é sanar a la teua bola i fer el que voles sempre. La
llibertat consisteix en poder elegir sempre i quan no tinga conseqüencies
negatives sobre els demés.
Jo
pense també que això del capritx és també molt relatiu, i no és molt important.
Depén de les coses a les que faces referencia. Per exemple si una persona vol
dutxarse tots els díes, no crec que per això se li puga denominar capritxòs. En
canvi, si una persona esta acostumada a que tots els díes li compren roba, si
que s’anomenaria “capritx”
Capitol 3: “Haz lo que quieres” Capitulo III pag 19
Libertad
es poder decir «sí» o «no»; lo hago o no lo hago, digan lo que digan mis jefes
o los demás; esto me conviene y lo quiero, aquello no me conviene y por tanto
no lo quiero. Libertad es decidir, pero también, no lo olvides, darte cuenta de
que estás decidiendo.
Escollir
allò que es bó, és el que considerem que ens fa bé o lo les coses roïnes que
ens poden perjudicar. Parla de la capacitat de l’home de saber si una persona
es bona o mala abans de coneixerla i saber com tracta a unes persones i a
altres.
Una
persona pot ser molt guapa i atractiva, però per això una persona no té perquè
ser bona. Aquesta es una idea que ja desde xicotets tothom vol que la aprenguem
mitjançant cançons o pel·lícules com la frase “antes de judgar debes de
llegar hasta el corazón” o “la belleza esta en el interior” de la
pel·lícula de Disney La Bella y La Bestia.
Moltes
vegades pensem que les persones son bones i després et trobes amb tot el
contrari, una persona a qui tothom li dona igual excepte ell.
Materialment el
principi de que lo “bó” es allò que es bo per a l’home i mal el que perjudica a
l’home.
Reflexió personal: Sempre
podem jutgar a una persona sense coneixerla, i coneixent-la, perquè una persona
diu més de ella amb la seua imatge externa que amb la seua personalitat.
Potser
que eixa persona que has vist al supermercat que anava malament vestida, siga
una persona increíble i bonísima, tot i que dona seua roba als més necesitats.
I aun així, tu, que no saps res d’ella ja penses que menuda porquería, que
tindria que dutxarse i que a saber quina clase de persona és.
Capítol 4: “Date la buena vida”: Capitulo 4 pag. 24
No le
preguntes a nadie qué es lo que debes hacer con tu vida: Pregúntatelo a ti
mismo.
Com
donar-nos la bona vida…. però no en el sentit de fer tot el que se me’n pose
davant, sino que abans de pensar les conseqüències i compartir les opinions amb
els demés faces el que creus tú, no decidir-ho amb els demés. Tens que fer allò
que tu creues, que ningú t’ajude perquè fer el que vulgues, no és més que una
forma de dir que tomes en serio el problema de la teua llibertat. El de que
ningú pot dispensarte de la responsabilitat creadora d’escollir el teu propi
camí. La bona vida humana és bona vida entre essers humans o per el contrari no
será bona ni humana. DONARSE LA BONA VIDA NO POT SER ALGO MOLT DISTINT QUE
DONAR LA VIDA BONA.
Reflexió personal: La
vida és un regal, sempre ens han explicat que Deu ens la ha donat. Per això jo
pense que tenim que aprofitarla amb tots els moments per a poder disfrutarla.
Moltes vegades ens quedem sense fer coses
perquè els demés ens diuen que és mala idea, o simplement perquè ell no ho
faríen. No faces cas, escolta, però posa el teu propi criteri. Tens que
disfrutar al màxim, però això sí, amb coneixement.
Capítol 5 “Despierta, baby”: pag 31
Yo creo
que la primera e indispensable condición ética es la de estar decididos a vivir
de cualquier modo: estar convencido de que no todo da igual aunque antes o
después vayamos a morirnos.
Al
donarte la bona vida dient-nos que no tenim perquè elegir en el moment i pensar
en que lo que digues a la larga et torne. L’home, nosaltres podem pensar i
somniar amb coses perquè, com es diu, “somniar és gratis”, però somniar
no ens va a donar la realitat que volem.
El millor per a nosaltres és l’amor d’eixes
persones que ens volen i que més tard tu respondràs amb el mateix i eixe és el
millor somni que una persona pot tindre, i vol dur a terme abans de morir.
Reflexió
personal: Moltes vegades desitjem tant una cosa, que no parem de pensaar
en ella, però això no ens va a portar a tindre-lo. Tenim que actuar per a
obtindre recompenses. És clar, que totes les persones volem que sen’s tracte bé, i
segurament ens donarà molta satisfacció, tant que després tractarem als demés
como hem sigut tractats. Es allò que es diu Felicitat en cadena.
Capítol 6
“Aparece pepito grillo”
¿Que de dónde vienen los remordimientos? Para mí está muy claro:
de nuestra libertad. Si no fuésemos libres, no podríamos sentirnos culpables
(ni orgullosos, claro) de nada y evitaríamos los remordimientos. Pag 36
En el món en el que estem hi ha diversos imbécils; però no en el
sentit de “tonto” si nó imbécils a aquelles persones que necesiten on
recolçar-se, que no tenen res que vore amb el donar-se la bona vida.
Eixes persones a les que anomenem imbécils que no saben viure la
vida, als que li dona igual tot, als que creuen que’l tenen tot etc… No tots
som com eixes persones, ja que hi ha mes gent la qual sap el que fa , retxacen
tot allò que els perjudica, les coses les importen…
L’esser humà, la persona, necesita saber el que vol i no
deixar-se influïr per les decissions del demés per a poder ser una persona
tranquila i viure feliç.
Reflexió:
Pensé que para quan hem
de tomar una decissió l’única persona que pot influir en ti ets tu mateix,
perquè saps que si t’has equivocat
després les culpes no les has de echar a ningú. La gent moltes vegades
busca el millor per a tu, pero no tota la gent és bona, la gent moltes vegades
també necesita dels teus errors per al propi benestar, i si ens fan
equivocar-nos no podem echarlis la culpa, perquè la decissió l’has tomada tu
encara que haja influit el pensament d’altres.
Quan fem una cosa i ix bé, és una satisfació personal, i si
l’hem feta per ajudar a altres, no hem de buscar recompensa, la recompensa és
la propia felicitat que produeïx ajudar als altres. Sempre va a ser millor
ajudar al qui ho necesita que ser ajudat.
Capítol
7: “Ponte en su lugar”
Tomarte al otro en serio, es decir, ser capaz de ponerte en su
lugar para aceptar prácticamente que es tan real como tú mismo, no significa
que siempre debas darle la razón en lo que reclama o en lo que hace. Pag 43
Aquest capítol parla de com els homes podem tindre confusions,
discusions, conversaciones, etc. En la nostra societat hi ha gent bona i gent
mala i a l’hora de decidir amb qui juntar-nos tenim que pensar si volem anar
amb gent corrent, es a dir, gent bona, amb els quals tu seràs un més i no
tindras influencia de fer coses roïnes, o bé anar amb gent mala. En cas de
escollir anar amb gent mala, segurament acavarem formant part d’aquest grup de
gent que ens influirà en fer coses malament que perjudiquen als demés. El que
ens vol explicar amb tot això és que hi ha gent de diferents tipus i, la
imitació de la gent amb la que em escollit anar, ens perjudicarà o ens ajudarà
segons els amics.
El autor remarca que la vida en moltes ocassions es massa dura i
les persones som molt distintes, pots deixar de odiar a una persona a voler-la
encara que solament siga perquè és una persona més en la societat.
Reflexió:
És clar que tothom escoge en sa vida amb qui vol anar i amb qui
no, per això des d’un principi hem de tindre clar el que volem fer a la nostra
vida, perquè a més de influir en les accions el fet d’anar a,b determinades
persones, també influeix al nostre pensament. Si escollim anar amb gent normal,
que fa les coses bé, és possible que la nostra ment este limpia de mals
pensaments i actes, i per això ,mai farem mal a ningú. Mentre que la persona
que està acostumada a anar amb gent roïna , la seua ment està acostumada a vore
dolor i sufriment, fins al punt de que la propia persona faça dany als demés
adrede, o inclòs sense donar-se compte, per accions naturals a sa vida.
Capítol
8: “Tanto gusto”
¿En qué consiste tratar a las personas
como a personas, es decir, humanamente? Respuesta: consiste en que intentes
ponerte en su lugar pag 42
Hay que saber entregarse al saboreo del presente, lo que los
romanos (y el un poco latoso profe-poeta de El club de los poetas muertos)
resumían en el dicho carpe diem. Pero esto no quiere decir que tengas que
buscar hoy todos los placeres sino que debes buscar todos los placeres de hoy.
Pag 49
Parla de pasar-se en el lloc d’altre i de paraules com justicia,
injusticia… es tracta el tema d’allò que ens agrada o ens deixa d’agradar. Quan
la gent parla de moral o sobretot de inmoralitat , el 80% de les vegades, la
majoría de la gent ho veu tot relacionat amb el plaer.
Tot plaer porta una responsabilitat com algo inevitable para la
llibertat. Tot el què fem per plaer, és perquè volem, però pot arribar un
moment en que en spot fer mal o servir per fer mal a altres. No per això tenim
que relacionar el plaer amb falta de cordura ni descontrol, la gent pot limitar
el seu gust per fer les coses . Un plaer no el determines tú, ni l’has de
buscar, ja que l’únic que tens que fer es disfrutar tots els plaer de hui. Dels
plaer, allò que obtenim és l’alegría, res mes. Encara que l’alegría és la base
de la nostra vida.
Cadascún és guardià natural de la seua propia salut, siga
física, mental o espiritual. L’humanitat és més gananciosa consistent a cadascú
viure a la seua manera que obligándole a viure a la manera dels demés.
Reflexió: Encara que busquem el
nostre propi plaer, cal reflexionar sobre les circunstàncies i allò que va a
traure fer una cossa, les conseqüències. Un plaer pot traure felicitat
individual però moltyes vegades podem actuar de forma errònia i que ens
perjudique. Fins i tot una felicitat nostra pot fer mal als demés per això cal
reflexionar abans d’actuar.
Capítol
9: “Elecciones generales”
La ética es el arte de elegir lo que más nos conviene y vivir lo
mejor posible; el objetivo de la política es el de organizar lo mejor posible
la convivencia social, de modo que cada cual pueda elegir lo que le conviene. Pag52
Eleccions generals fa referencia a totes les eleccions que hem
de fer día a día i hem de tomar a la vida. Una elecció no pot fer-nos esclaus
d’alguna cosa, perquè el principal objectiu de les persones és ser lliures. En
aquesta vida hem de considerar a tos iguals, sense menysprear a eixa gent que
potser no ha pogut mai tindre una vida similar a la nostra. Per aquesta raò
tots en la societat hem de tindre compassió i entrega per ajudar a aquells que
més ho necessiten.
Fer el mal no serveix de res ja que potser tots tenim algún
problema i necessitem gent que ens recolçe. Per aquesta regla, sempre que algú
necessite d’altra persona, cal estar al seu costat per a les bones i les males.
No hay comentarios:
Publicar un comentario