EL SENYOR DE LAS MOSCAS
Rafa jure que no he copiat res d'internet
1.- Assenyala les frases que més han cridat la etenciò i qué relaciò tenen amb la filosofia.
- - Bien, escuchen, el que tenga la caracola tendrá la palabra. Ésa es la regla.
- - ¿Es como una asamblea, Señor?
- - Sí. Salvo que cualquiera puede hablar si la tiene. Pero no sin antes tener la caracola. (11'13"min )
Este és l'objectiu inicial dels xiquets tot just arribar a l'illa i a més, l'objectiu que perseguiran Ralph i Piggy que de seguida establixen grup i tasques per a cada un i també deures. Si es complixes les normes, encara que no hi haja una autoritat en l'illa podran conviure de manera civilitzada.
Desde un primer moment es va cuestionar el principals objetius que són la Supervivència, per a un grup, i el Lideratge, que és distint per a uns personatges que per a altres. Per als xiquets que va comportarse con salvatges, és tindre el domini de tot, sobretot per a Jack. Però per a Ralph significa orde i poder arribar a casa.
- Debemos tener algún tipo de señal fija. Como una fogata. Y mantenerla ardiendo todo el tiempo. Y atenernos a reglas.
- No importa quién esté al mando. Tenemos que trabajar juntos. (13' min)
Ralph, definix els valores i principis. Es qui mostra las conductes més adaptades en el grup, fent-se càrrec dels perills i enfrontant-los, tractant d'establir normes, organitzant i protegint als altres. Transmet una actitud de confiança i seguretat, sent esta una de las raons por la que ho trien cap. Insistix a mantindre el foc encesa en l'esperança de ser rescatat. S'identifica com son pare, de qui tenen la seua imatge constant i l'esperança que vaja rescatar-lo. La seua preocupació es que tot el món sobrevisca, la seua prioritat es treballar tots junts.
Ralph és un xic responsable. En tot moment vol l'orde i que el grup al so de la caragol de mar aparega unit. Les seues necessitats són que hi haja aigua, que el foc permanezca encés. El que vol per a ell, és el que és bo per al grup perquè són les necessitats bàsiques. Se li pot criticar que tinga poder, però es justifica perquè ho dirigix a atendre les necessitats, es preocupa dels altres encara que en el fons la seua defensa és l'objectiu del grup
- -Habría que castigar a la gente que se retrasa para cuidar la hoguera” (18, 33" min )
- Tendremos reglas más estrictas... aplicaremos sanciones. De qué valen las sanciones, no estamos en la academia. (26'21" min )
És fonamental establir i complir les normes que beneficien al grup. És necesari unes normes civiques de comportament per a que no es produixca el caos. Les normes civiques están i tots i cadascú dels xiquets les conegue però amb el pas del temps, si no es respecten i no hi ha algù que les imponga un castig per desobeir-les, a les hores, les normes no servixen per res i aparegué el caos.
- Hombre, tienes que dejar de preocuparte tanto. Mira lo bueno. Sin padres, sin profesores, sin academia, sin chicas... Claro que me gustarían de vez en cuando. (19', 40")
Jo crec que estracta de una situaciò de supervivencia. Clar que han rebut educaciò y de la millor perque eren estudiants militars, eren cadetes. Probablemt ells més que altres havien rebut el que eren les normes, la disciplina i lo important que és cumplir eixes normes. Venen de un món en el que lo correcte es la obediència a les normes.
Jack està feliç, està descobrint el mon sense la estricta formaciò que debien haber rebut i comença a gustar-le, a més un poc desprès utilitza la pintura de la sang del porc senglar i en aquel moment, ese gest servix per a q els xiquets oculten davall eixa máscara la seua identitat. Així vencen les seues timideses i pors, el que els permet donar rienda solta als seus impulsos mes salvatges, açò els conduirà als perills de la barbàrie i violència.
- (refiriendose al comanadante herido) ¿No podemos olvidarnos de él . - Está enfermo, con fiebre, se va a morir.... Mejor preocuparnos de nosotros mismos (32' min )
El propòsit de l'obra és acostar-nos una realitat que es produïx en la societat en què vivim. Moltes vegades només veiem el que ens han ensenyat, educat i perque no, imposat... en quant ens trauen del nostre ambient o del cercle en què ens movem podem trobar-nos amb gent com nosaltres, que no tenen els nostres valors, ni els nostres fins.
Probablement en qualsevol altre contex el xiquets estrén pendents del comandant, peruqe són xiquets mol ben educats.
- (MIn 38' 34") Si sólo unos pocos se hubieran ocupado del maldito fuego nos hubieran visto.
- - Estábamos cazando. Matando al cerdo.
Ralph representa l'orde i civilització. Per a Jack l'essencial és trobar menjar, caçar, per a Ralph el principal, és mantindre encés el foc perquè este representa l'única possibilitat d ser rescatats.
- - Piénsalo, Jack. Lo has fastidiado. Podríamos haber sido rescatados.
- - Vete, estamos cansados de oír tus ordenes , yo y mi banda.
- - ¿Tu banda? ¿Qué significa eso?
- - Significa, coronel, que no es bueno que estés tratando de mandar en todo.
Jack, és el líder agressiu, e trets violents i autoritaris. Des d'un principi és mobilitzat per l'enveja i la competència, sobretot respecte de Ralph. No té cap mirament per la vida dels altres, només pensa a divertir-se. Ell crea les seues pròpies normes quan crea el grup de caçadors i només vol que els altres li facen cas, els desafia i decidix els castics a imposar. Només vol aconseguir el que li seguixen encara que el preu que haja de pagar siga elevadíssimes
Jack i Ralph són l'expressió de dos forces oposades. Jack i la resta dels xiquets es comporten com a animals, representen l'impuls cec i bàrbar.
- ( Min 50' 02") Qué es lo que quieren?
- - Jack quiere el cuchillo de supervivencia.
- - No es de él, pertenece al campamento.
- - ¿Sí? Pues hay otro campamento ahora, y lo quiere.
Qualsevols cosa un mateix ganivet és un simbol per a ells i simbol de poder.
Jack necessita que hi haja un montre per a mantindre el continu estat d'alerta en els xiquets i legitimar l'existència d'un poder, el seu. Hi ha desorde en el grup que es dividix en dos bans totalment rivals, els quals barallen en diverses ocasions.
Jack és un manipulador que domina i a més d'aprofitar-se dels més dèbils regint-los d'una forma autoritària assemblant.
- La vida...es una cosa científica...Sé que no hay una bestia... y también sé que no hay que tener miedo...A no ser que nos dé miedo la gente (56' min )
Crec que és prou clar, en una illa sense cap referència moral, legal o de mínim orde, els xiquets, és a dir els sers humans, tornen a comportaments i pràctiques que els acosten al primitiu-animal, més que al supòsat ideal civilitzat d'on van eixir (famílies, ciutat, escola exclusiva, etc.) .
Moralment l'aflorament de les conductes mes primitives, por, superstició, violència i que estan inclús a flor de pell mes allà pareix que plantegen la supremacia del més salvatge enfront de la supervivència del mas apte.
A no ser que nos de miedo la gente ..... és la actitud dels bessons, es passen al grup del cassadors per evitar conflicte. No pensen que el correcte siga obeïr a Jack, però ho fan per evitar el castic. Compliment de les normes per estar absents de culpa i condena. La seua opinió no es important per a ells, unicament volen sobreviure. Representen a la gent que no té criteris, segueixen a la majoria però no tenen intencions roïnes. La por es allò que impulsa les seues vides perquè es senten protegits pel grup.
- Estábamos alli y no hicimos nada por impedirlo ( muerte de Simon al que confunden con el mostruo) Ralph le dice... ha sido un accidente. ( 1h ,03)
Quan arriba Simón en plena nit, en un moment de bogeria, alienació, dansa al so d'un càntic de caça ho confon amb la fera i ho maten. O quan assoten a un altre xiquet, només perquè Jack ho diu, o quan maten a Piggy amb la pedra.
No podem parlar objectivament de maldat,es a dir, que ells siguen roïnes, sinó de que quelcom falla en el fons de nosaltres mateixos. Per tot això, pense que la visió que es dóna de les persones és certament negativa i preocupant, visió que compartisc tan sols a mitges. Possiblement siga cert que els humans som incapaços de mantindre una convivència normal, a dia de hui, però crec que es deu, bàsicament, a que els humans hem evolucionat en els últims segles a un ritme massa accelerat: potser que la nostra inventiva per si sola s'ha desenvolupat més que nosaltres mateixos.
- Porky dice... Parecemos unos salvajes.. mi padre me dice que ( Rousseau) el hombre es un ser bueno por naturaleza pero que es la sociedad la que nos convierte en unos salvajes. ( 1h 6'40")
És el mateix Porki el que comenta a Ralph: El meu pare un dia em va dir que tothom era bó per naturalessa i era la societat qui ho feia canviar, ho feia roí, crec que ho va llegir en un llibre de un filòsof anomenat Rousseau.
Rousseau pensa que si no s'haguera format la societat, l'home seria bo, feliç i no tindria vicis. Però el cas d'un home així no s'ha donat mai i serà molt difícil que es done. "El home és bo per naturalesa. La societat el corrompe" La referencia a Roseau l’ he trobat també en la successió de sistemes polítics que es dona en la pel·licula, des de la democràcia inicial (veu, vot, drets, deures) al salvatgisme més instintiu (anarquia i individualisme) , en el que Jack i els seus sequaços han oblidat, o com menys han desestimat, els principis apresos en la societat de què provenen.
Els xiquets bien imposible que eixe comentarí pugera ser posible perque ells se comportaven com creien correcte. Pero els xiquets del seu costat no eres més que salvatges y persones roïnes, pese a que venien de cultura i llocs amb cultura i educación...
En conclusió podria respondre la pregunta de si l'home és bo o roín per naturalesa.Crec que som sers amb raó que tenim instint de supervivència però també ens deixem portar per pasions les quals moltes vegades ens conduïxen a provocar algun dany als hòmens.
- Si hemos hecho las cosas como las hubieran hecho los adultos.. ¿porque no nos han dado resultados? ( 1h 10')
Porki, simbolitza la intel·ligència, però que al patir asma i pel seu aspecte físic és ignorat o es burlen d'ell, esta obés i porta ulleres. És el fidel acompanyant de Ralph. És la persona sensata. Fins a l'últim moment manté el seu criteri, pretén que es complisca l'objectiu inicial i que tot torne al trellat, però finalment ho maten.
- Porki.. no sé si el hombre es bueno o malo, pero él es un canalla... (min 1h 12')
Jack pensa que no tingué que sentir temor, que tinc que atemoritzar a la resta del grup, i que amb això aniría a exercir un major lideratge pel fet que mostrant-se agressiu, violent, fort i incompatible. Els xiquets tenen que vore-lo com un líder molt fort sense temors de res, ni de ningú.
Quan tot se'ls va de les mans i poc abans de morir Piggy els demana que tot torne a ser com abans i que inclús utilitzen la caragol de mar per a parlar, que tornen als deures que inicialment havien acordat entre tots. Pero ja era massa tard....
- Si vamos a crecer en esta isla tendremos que madurar y trabajar en equipo. (1h 13')
Yo crec que Ralph si que planteja el resoldre els seus problemes com a persones morals, no com animals, i per això planteja agafar necessàriament la caragol de mar a l'hora de prendre la paraula, que pot ser un model útil, i el més just i equitatiu que tenien. Es el ordre i la norma.
Per supost, l'home no és bo o roín per naturalesa, simplement és un animal racional que aprofita de vegades les seues habilitats competitives o es deixa portar pels seus instints passionals (por, temor, enveja), inclús a vegades en detriment del grup que l'ha defés i educat.
- ¿a qui esteu jugant?
La historia és molt esglaiadora i té mantene en tensiò fins al final. A ni personalment me va a agradar com va a terminar, ja que sino arriba a apareixer els militars a rescatar-los, no sé que haguera sigut del pobre Ralph, en mans de xiquets convertits en salvatges. Ara be me crida poderosament l’atenciò que cuando va a rescatar-los el adult no es dona conta de o que est´passant i les fa esa questio....
Al meu parer, el llibre és una representació de la societat humana de hui en dia, amb normes, regles en què cada un desenvolupa el seu paper. I què millor manera de fer-ho que amb un grup de xiquets (teòricament persones purament humanes, no contaminades pels prejuís i defectes de la societat), perduts a la seua sort en una illa deserta, amb els recursos necessaris per a subsistir.
No hay comentarios:
Publicar un comentario