EL CLUB DE LOS POETAS MUERTOS
Rafa, jure que
no he copiat el treball i que l'he fet jo tot
Sinopsi:
En
un elitista i estricte col·legi privat de Nova Anglaterra, un grup d’alumnes
descobrirà la poesia, el significat de “Carpí Diem” -aprofitar el moment- i la
importància de perseguir els somnis, gràcies a un excèntric professor que
desperta les seues ments per mitjà de mètodes poc convencionals
FRASES QUE M'HAN FET REFLEXIONAR :
Min 2.40 se inicia la
pel´.licula amb la desfil.lada del estandarts de l’academia . Esta institució
té un codi o reglament bàsic que s'arrepleguen en l'escena inicial de
presentació del curs acadèmic amb l'entrada dels estendards en presència de
pares i alumnes, en els que apareixen brodats estos lemes: Tradición,Honor, Disciplina y Excelencia. La seqüència
d'arrancada mostra una escola de què els pares dels alumnes es troben molt
satisfets de portar als seus fills a una escola en què la tradició, l'honor, la
disciplina i la grandesa són la base del prestigi de l'escola.
Tradició, disciplina, honor i grandesa,
els pilars de la conducta que postula l'Acadèmia Welton, suposen un element molt
llunyà al regenerador "carpe diem" pel que aposta el professor
Keating. Es tracta de la ferramenta amb què ha de comptar l'educador per a
poder guiar i organitzar l'aprenentatge i, al mateix temps, és un fi per a
desenrotllar en la persona els valors, actituds que es desitgen. Però en en
este col·legi, la disciplina està molt marcada i no es deixa una certa
llibertat als alumnes.
Min 12.02 “Oh capitán, mi capitán.”
Frases
que els explica el profesor Keating a els alumnes. Malgrat haver assistit
durant la seua joventut a Welton, va poder cultivar en el seu interior un
pensament crític i una personalitat molt determinada i fort. És un professor
carismàtic i de fortes conviccions, defensor de la llibertat. No va tardar a
prendre'ls afecte els seus alumnes. És un rebel i apassionat per la poesia. El
seu poeta preferit és Walt Withman, a qui ell cridava "el tio Walt".
Es fa cridar "Oh capità, mon capitán". Quan era jove, va pertànyer al
Club dels Poetes Morts. La seua actitud amb els alumnes és de familiaritat i
confiança, igual que amb els seus col.legues, evitant sempre les formalitats.
És un home franc i empàtic. A partir d’aquest momento se dirigirán a ell com a
Capitan.
"Oh capità, mon capitán" és
el vers de Whitman que començarà a fer brillar una nova llum en un grup dels
alumnes de Welton. Un grup d'alumnes que es desmarcarà de la norma, intentant
abans que res, i contra tots, viure les seues vides davall les seues eleccions
pròpies, siguen correctes o no, seran les seues decisions i no les dels altres.
Min 13 i ss. “Coged las rosas mientras
podáis, veloz el tiempo vuela. La misma flor que hoy admiráis, mañana estará
muerta”
“Carpe diem “
El professor saca als alumnes de classe per a
explicar-los la fugacitat de la vida i que en estos moments és en el que ha
d'aprofitar-la al màxim. És una metàfora que compara la vida i la fugacitat de
la mateixa, la flor es va a marcir, és una comparació, nosaltres emmalaltirem,
envellirem i morirem. Però el saber que tot el que amem i ens agrada ho anem a
perdre no ha d'emportar-nos a un enfocament depressiu de la vida, a pensar que
res val la pena perquè tot és perible, perquè tot passa. Al revés cal apreciar
el moment present, a traure-li més provechoen tots els sentits.
Vol
el millor per als seus alumnes: la millor ensenyança, la millor filosofia de la
vida, els millors ideales... El seu maneig didàctic és el seu principal tècnica
ja que amb esta genera confiança i aconseguix que els alumnes s'acosten a ell
per a aprendre més. Keating, que ve carregat d'estes tècniques noves en
didáctica és una persona pròxima als seus alumnes, però al mateix temps ha de
ser respectat i no tractat com un més de la colla.
Ell
els ensenya a viure al màxim, a sentir la poesia, a aprofitar el moment (carpí
diem), i el més importants, a ser més com a persones.
Min 22 “ Les pido que arranquen la introducción
del libro de literatura”. “Es basura”
En una classe de literatura Keating fa
llegir la introducció del llibre de literatura que explica que és la poesia i
com s'ha de fabricar: "Basura", diu Keating, i els fa arrancar tota
la introducció del llibre, perquè la concepció de poesia per a Keating és molt
més simplista, la poesia no té estructura , la poesia no té normes, només crega
i pensa en quelcom, dóna-li l'èmfasi que necessites i trenca esquemes. En
classe, el professor els demana que observen el gràfic de coordenades que la
introducció del llibre utilitza per a definir la poesia, i ell el qualifica com
«basura» i els diu que arranquen eixa pàgina, perquè la seua concepció de
poesia és que no té estructura, ni normes.
Hi ha hagut moltes escenes que m'han
agradat, perquè està carregada de situacions molt xocants, però si haguera de
ressaltar una seria quan un professor de Welton, entra per la porta de darrere
de la classe i veu a Keating junt amb els seus alumnes que són sorpresos
trencant unes pàgines d'un llibre atorgat per l'acadèmia. Concretament la
introducció del llibre de poesia.
És problemàtica esta situació
principalment perquè per a la institució és inadmissible quelcom com açò,
(trencar un llibre), és un acte indisciplinar-ho i rebel, potser el fons del
fet respon a botar-se o evadir el programa acadèmic establit per l'internat,
per a imposar una ensenyança basada en la construcció d'aprenentatges d'un
altre tipus.
Ell considera la poesia important, però
vol que estos xics l'aprenguen amb el cor, no seguint unes estúpides normes
escrites al principi del llibre en la introducció, per això els ordena a
arrancar les primeres pàgines del llibre, i amb este acte indirectament els
està inculcant que han de llevar-se les pors que tenen dins.
Estem enfront d'un problema ja que el
professor ha de professar el coneixement del marc curricular de la disciplina
que està impartint i ha d'estar conscient de la realitat en què està, però per
a eixe professor tradicional de Welton és una violació molt gran el fet de que
no es respecte el seu currículum i s'intente revolucionar la metodologia que es
té.
Min
26 i 27 “No vull artistes, vull lliurepensadors” "Muéstrame un cor que
estiga lliure de necis sons, i t'ensenyaré a un home feliz",
En
una escena de la pel·lícula estan assentats sopant el professor Keating i el
mateix professor que li ha vist realitzar alguna classe de manera diferent
d'allò més habitual, quan s'embranquen en frases dialèctiques filosòfiques a
prop de com educar.
El professor
li diu a Keating " Mostre'm un home sense sons i li mostraré un
home feliz" a la qual cosa Keating respon: "sólo
quan somiem som lliures, sempre ha sigut i sempre serà así". Enfront
d'ells l'estil de Keating que pretén fer lliurepensadors. Ensenyar als alumnes
a pensar i a exercir la reflexió crítica és una meta de la funció docent. No
obstant això, moltes vegades açò no passa de ser una enunciació de bons
propòsits. Certs models d'eixa escola propicien modes d'educació repetidors. En
el club dels poetes morts el professor ajuda als alumnes a descobrir els seus
propis camins, trencant amb les esclerotitzades formes del col.legi. La relació
entre el professor i els alumnes es convertix en una busca comuna.
Enfront
del aprenentatge de dades sense vida, s'ha de pensar en la possibilitat
d'exercir la creativitat. I al mateix temps, en la necessitat que l'educació
s'oriente a la vida fent que "la disciplina, l'honor, la tradició i
l'excelencia" contribuïsquen al creixement de les persones en llibertat,
la responsabilitat i el saber. Uns
tindràn més èxit, altres menys, altres ni tan sols ho intentaran, però el
senyor Keating no jutjarà a cap per això. Ell, com a professor, oferix els
instruments per a forjar persones lliures, que els instruments siguen
arreplegats i usats és cosa d'aquells que els reben.
Min
35 Es tracta d’un poema “Me interné en los bosques porque quería vivir
intensamente; quería sacarle el jugo a la vida. Desterrar todo lo que no fuese
vida, para así, no descubrir en el instante de mi muerte que no había vivido.”
És el
primer poema amb el que s’obri la reunió del club de los poetes morts, una
reunió de companys de l'acadèmia que va tindre el seu origen quan el professor
Keating estudiava en Welton. Es reunien amb la finalitat de llegir poesia,
deixar volar la seua imaginació i esperar a veure el que li suposava a cada un
d'ells. Llegien d'un llibre que s'anomena els 500 millors poemes mai escrit.
Entre ells hi havia poemes de Turó, Shakespeare o Whitman. Els actuals alumnes
del professor Keating aconseguixen descobrir este secret i decidixen
ressuscitar l'esperit del Club reunint-se a la nit, en una cova pròxima al col.legi.
Se'l compten a Keating.
Començaven
cada reunió llegint els mateixos poemes amb la condició que cada dia u d'ells
llegia i elegia poema. En eixe moment era on cada un d'ells manifestava els
seus pensaments, inquietuds amb un toc purament romàntic. La poesia ho
impregnava tot.
El
tema de la mateixa és la vida, la necessitat de viure intensament, disfrutant
de cada moment profundament. Per descomptat, el senyor Keating intenta més que
res que cada un dels seus alumnes aprenga els valors vitals i essencials, que
aprenga a pensar per si mateixos, que aprofiten les oportunitats que la vida
els brinda, i que aprenguen a ser persones. Hem de viure i aprendre a ser
lliures. Aprofitem cada moment de la nostra vida. El missatge està en el
"Carpediem", "sé capaç d'extraure tot el moll al teu vida".
En
la pel·lícula es porta el Carpí Diem fins al seu límite. Estos versos parlen de
creativitat i llibertat, a través d'ells el professor renovador trenca amb els
estereotips rituals de les aules i els ensenya com el mig d'aconseguir la
llibertat és la poesia. Pot ser qualsevol altra matèria si es té el que
cal tindre.
Es
pot fer tot en la vida amb poesia, amb filosofia o amb matemàtiques. Ell els
incita a comprendre la poesía.La obligació de no ser un mateix, al tindre un
espill en què t'obliguen a mirar-te. Tindre la vida predestinada és un error,
decidix sobre la teua pròpia vida, no deixos que els altres trien per tu.
Min
41 i ss “Me he subido a mi mesa para recordar que hay que mirar las cosas de un
modo diferente. El mundo se ve distinto desde aquí arriba, vengan a comprobarlo
“
És
molt important para'ns a pensar en les coses que vivim i eixir de la
quotidianitat per a veure les coses des d'un altre punt de vista. A vegades el
fet de prendre decisions, o actuar eixint del nostre entorn més directe ens fa
poder veure la realitat de manera molt diferent i sense estar sotmés a
condicionants de la vida diària. Per això el professor els diu que es pugen a
la taula a manera de metàfora que vegen la classe des d'una altra dimensió i
facen el mateix amb les seues situacions diàries.
El
professor els ensenya a perseguir els seus somnis per a poder tindre una vida
plena i feliç, a pensar per ells mateixos el que els va a fer feliços. El professor Keating treballa per a formar
hòmens lúcids, per a fabricar lliures pensadors i revelar l'individual i
creatiu que hi ha en els seus alumnes a fi d'un demà més feliç.
1
hora, 01 min Pati de l’escola
Una
altra ensenyança es veu reflectida en la classe en el pati animant els alumnes
a caminar cada un al seu aire. Fàcilment acabaran desfilant al so de les
palmes, posant-se de manifest la dificultat de caminar contra corrent, el
perill de caure en el conformisme o de perdre les pròpies conviccions.Pareix
que tots van descobrint noves dimensions de les seues vides, encara que algun
cas acabe en tragèdia, la qual cosa li costarà el posat al professor.
Si
bé el professor aplique pocs continguts durs durant la seua estada en
l'acadèmia, no és negatiu reconéixer que la mecànica que desitja incloure en
les seues classes s'ajunta i mimetitza amb les activitats didàctiques i
lúdiques de Keating, creant classes redones, aconseguint que els alumnes en
definitiva descobrisquen per mitjà de les seues capacitats i segons els seus
interessos descobrisquen estos continguts latents en el seu discurs.
Té
un model educatiu carregat de tints moral, en el qual creu que l'important és
que els seus alumnes aprenguen a amar la llibertat, conéixer-la, perquè ells
són els propis i únics amos de les seues vides, i açò el que farà és ajudar-los
a humanitzar-se.
1hora
22 min “Hay un momento para el valor y otro para la prudencia y el que es
inteligente los distingue.”
Neil és víctima de la por de rebel.lar-se
contra son pare. Encara que la seua forma de pensar haja canviat encara no
accepta que és lliure de dir i expressar el que sent son pare. Ell sap que el
caràcter de son pare és molt fort i per este motiu pensa que encara que li
expressara a son pare tots els seus sentiments este no els acceptaria. De fet,
després de la funció, a casa, Neil intenta explicar-li que vol ser actor, però
abans de dir res el pare ja havia rebutjat esta proposta, així que Neil veu que
les idees de son pare no es poden discutir.
No obstant això, en un cas no s'aconseguix
la confiança plena (l'alumne no compta amb claredat el seu problema i el
professor no sap sostraure-ho) , i es produïx la tragèdia. L'alumne, desesperat
al veure truncat el seu somni de ser actor per l'oposició dels seus pares,
porta fins a l'extrem el consell del seu professor - "Carpe diem! ,
Aprofita el moment! " -, i es lleva la vida. El professor plorarà
amargament la desgràcia del seu alumne, en part per la responsabilitat que li
correspon en la decisió del xic. Como toda historia
realista, no todo es bonito. No es fácil vivir contra la norma impuesta, no es
fácil desobedecer y que salga bien, no es fácil enfrentarte a lo que el mundo,
el sistema, la familia ha programado para ti y que todos lo acepten.
Decidir sobre la teua pròpia vida, no
deixar que els altres trien per tú.
Assumir els problemes que et trobes pel camí i tindre la suficient
personalitat per a afrontar-los, no tirant la culpa als altres.
1
hora 57 min. Escena final ¡Oh capitán mi capitán!
Keating, acabat de
substituir entra en l'aula per a arreplegar les coses mentres la classe seguix
el seu curs i pareix que ningú li trobarà a faltar. Al passar junt amb Anderson
es miren als ulls, amb la ràbia que genera no poder combatre la injustícia.
El que de fons se senta
el professor digueu-los que lligen la introducció que ell els havia obligat a
arrancar els fa pensar en un fracàs i que tot seria com abans. Abans de que el
professor abandone la sala, Anderson es posa en peu i crida que el document que
li ha favorit l'acomiadament va ser firmat baix coacció. El professor Nollan li
diu: "Váyase, Sr. Keating. He dita que se'n vaja!
En eixe moment Anderson
es posa dret en el seu pupitre mentres recita quan acaba de dreçar-se "¡Oh
capità, el meu capità! ", lema inspirador del els Poetes Morts que Keating
els havia ensenyat. És la conclusió, dóna igual qui vinga, no els llavaran el
cervell. El treball no ha sigut debades. La resta d'alumnes també té por, però,
inspirats per la força i coratge d'Anderson, comencen a posar-se de peu sobre
les seues taules un a u. Se'ls veu dubtar. "¡Siéntense tots, vull veure'ls
sentados" Keating observa emocionat des de la porta mentres Nolan crida i
crida.
CONCLUSIÓ:
Esta
pel.licula te un message imprtant assumix els problemes que et trobes pel camí
i tin la suficient personalitat per a afrontar-los, no tirant la culpa als
altres. Són molts els temes étics que planteja la
pel.lícula, però destaquen algunes importants com el descobriment que el ser
humà és extremadament complicat, tindre curiositat per provar coses noves i l'experimentació de la pròpia llibertat o la
necessitat de ser subjecte actiu de la pròpia vida.
El
club dels poetes morts és un cant a la llibertat, a la vida, a totes aquelles
coses que estan en la nostra mà i no fem per por, per vergonya o por... sempre
tindrem mil motius diferents per a no fer quelcom.
No hay comentarios:
Publicar un comentario